دکتر سعید صفدری
چکیده
اشتیاق معلم و مشغولیت فراگیران اخیراً مورد توجه محققان آموزشی قرار گرفته است. با این وجود، ارتباط و تأثیرات بالقوه آنها به اندازه کافی در زمینه تحقیقات زبان دوم مورد بررسی واقع نشده است. مطالعه حاضر با رویکرد آمیخته به دنبال کنکاش در محل تلاقی اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت زبان آموزان در کلاس آموزش زبان بوده است. برای این منظور، 87 دانشآموز ...
بیشتر
اشتیاق معلم و مشغولیت فراگیران اخیراً مورد توجه محققان آموزشی قرار گرفته است. با این وجود، ارتباط و تأثیرات بالقوه آنها به اندازه کافی در زمینه تحقیقات زبان دوم مورد بررسی واقع نشده است. مطالعه حاضر با رویکرد آمیخته به دنبال کنکاش در محل تلاقی اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت زبان آموزان در کلاس آموزش زبان بوده است. برای این منظور، 87 دانشآموز ایرانی سطح متوسط، پرسشنامهای را در مورد اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت خود تکمیل کردند. سپس، دو مصاحبه گروهی متمرکز با مجموع 12 پاسخ دهنده انجام شد. دادههای کمی در یک تحلیل همبستگی برای بررسی اینکه آیا رابطهای بین اشتیاق درک شده معلم و مشغولیت فراگیران وجود دارد استفاده شد. دادههای مصاحبه کیفی از طریق تجزیه و تحلیل کدگذاری مضمونی برای استخراج مضامین مهم در مورد اینکه چگونه اشتیاق درک شده معلم ممکن است بر مشغولیت زبان آموزان تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که این دو متغیر به طور معناداری همبستگی دارند. علاوه بر این، دادههای کیفی سه موضوع اصلی را به دست دادند که نشان میدهد اشتیاق درک شده معلم منجر به لذت و هیجان زبانآموزان، ارزیابی مثبت کیفیت معلم و احساس امنیت و اطمینان میشود. بنابراین، به نظر می رسد پیامدهای عاطفی پیوند دهنده غالب بین دو متغیر باشند. علاوه بر این، مشخص شد که چشم انداز شخصی و اهداف خود تعیین شده، زمینه مهمی از مشارکت هستند که حتی ممکن است از اشتیاق درک شده معلم نیز پیشی بگیرند.